Vam veure diversos fragments “El cuarto desnudo” (2013) un documental de Nuria Ibáñez, que relata les diverses consultes en un hospital psiquiàtric infantil de Mèxic. Tot i que nosaltres ens centrem en dues històries concretes, les de Jorge i Adrián.
Jorge és un nen sotmès a un tractament de medicalització com solució per a la seva ansietat. Té una relació molt difícil amb el seu pare i “utilitza” la seva pròpia orina i excrements per comunicar-se, o relacionar-s'hi, les reaccions del seu pare són violentes, amenaçant-ho amb l'abandó. Tot i així, des del hospital li donen solucions “com anar a córrer o fer ioga” en comptes d'interessar-se per el que passa al seu entorn i com ell ho afronta.
En el cas d'Adrián, un nen expulsat de l'escola, va ser abandonat per la seva mare, i és abusat verbal i físicament pel seu germà, cosa que fa que tingui una conducta violenta a lescola. Tot i sabent la relació violenta que té amb el seu germà, li fan preguntes molt violentes, fent-lo sentir culpabilitat.
En acabar la projecció dels fragments vam posar en comú les sensacions i allò que ens havia sorgit en veure les històries de Jorge i Adrián. Tots vam estar d'acord amb el fet que les seves pròpies vivències eren narrades pels seus familiars o tutors i no els donaven veu, i si ho feien els posaven en dubte constantment. Finalment, vam fer un llistat d'altres praxis portades des de la educació social:
• No tractar l'infant com el centre del problema
• Donar-li el vot de confiança
• Preguntar des del respecte
• Evitar la pregunta constant
• Respectar el temps
• Evitar els protocols pensats per a la institució
• No preguntar des del prejudici
• Importància dels plans individualitzats
• Treballar amb els adults i famílies
• Veure l'infant com un enigma, no etiquetar-lo.
Una cançó de Manel que es pot relacionar amb les refelxiona del documental "El cuarto desnudo" (2013) és "La cançó del soldadet". Aquesta cançó aborda temes com la vulnerabilitat, el pas del temps i el dolor que sovint es queda ocult darrere de la quotidianitat.
"El cuarto desnudo" explora de manera crua i íntima les emocions i experiències de nens i famílies en un hospital, despullant l'espai de distraccions per centrar-se en la humanitat i els sentiments més profunds. De manera similar, "La cançó del soldadet" també deixa entreveure la fragilitat de l'experiència humana, amb una narrativa que posa el focus en allò que queda a l'ombra, en la por i la resiliència.
Tant la cançó com el documental ens conviden a reflexionar sobre les emocions que moltes vegades queden amagades i sobre la importància d’afrontar-les per comprendre la condició humana en tota la seva complexitat.
BENVINGUTS AL MEU QUADERN DE BITÀCOLA En aquest blog hi trobaràs tot el que he après, m'ha cridat l'atenció o m'ha interpelat ed l'assignatura d'Àmbits professionals i tot estarà relacionat amb cançons del grup de música de Manel. Helacionaré tot amb camçons de Manel perque és un grup de música que sempre m'han acompanyat les seves cançons, en qualsevol moment si em poso música seva em sento acompanyada i com a casa. Per començar us deixo la primera cançó per donar-vos la benvinguda!
36 CARTAS DE LES EMOCIONS I 5 PRINCIPIS RESTAURATIUS Les 36 cartes de les emocions i 5 principis restauratius son diferents eines per dur una pràctica educativa. Les 36 cartes de les emocions són un recurs molt interessant i versàtil, el qual es pot utilitzar en moltes pràctiques educatives diferents. És una eina que s'usa en l'àmbit de l'educació o en la psicologia per facilitar el autoconeixement i entesa dels altres. Aquestes cartes normalment contenen una necessitat humana o emoció il·lustrada, que ajuda les persones a identificar i verbalitzar els seus sentiments i necessitats. Exemple sobre les cartes de les emocions. L'altra eina que ens va donar va ser els 5 principis restauratius. Com vam anar veient a mesura que anàvem llegint un a un dels presents a l'aula, segons Hopkins (2020), els cinc principis restauratius ens ajuden a abordar conflictes i transgressions, centrant-nos en la reparació i la construcció de relacions. Un canvi d'enfocament més educa...
TANCAMENT Arribem al final d’aquest viatge per l’assignatura d’Àmbits, un recorregut ple d’aprenentatges significatius que ens han ajudat a entendre millor la realitat de la nostra futura professió. Al llarg d’aquestes setmanes, hem reflexionat sobre temes que són essencials en l’educació social: la dignificació de les persones en situació de vulnerabilitat, la importància de reconèixer i abordar les necessitats emocionals, quina mirada volem tenir i l’ús d’eines restauratives per transformar els conflictes i enfortir les relacions humanes. Les converses amb professionals com la Marina ens han fet veure la complexitat i la bellesa del treball educatiu, i hem après que per trobar el nostre lloc cal experimentar, equivocar-nos i seguir explorant amb una mirada oberta. A més, hem descobert recursos i metodologies pràctiques, com les cartes de necessitats i els cercles restauratius de Hopkins, que no només faciliten la comprensió dels altres, sinó que també ens ajuden a créixer com a ...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada